Fogszabályozás és logopédia együtt a gyönyörű mosolyért!
A Dr. Kocsis András Fogszabályzó Centrumban minden egy helyen elérhető ahhoz, hogy a fogszabályozás eredménye a lehető legjobb legyen. Ehhez járul hozzá a logopédia is, mely kiválóan kiegészíti a technikailag tökéletes fogszabályozó kezelést. A fogak helyzetét ugyanis befolyásolja a nyelv és az ajkak izomműködése, de a megfelelő beszédtechnika és légzés is fontos az optimális eredmény elérése szempontjából.
A köztudatban a logopédus beszédterápiával foglalkozik. Ez természetesen nálunk is elérhető, de rendelőnkben foglalkozunk a fogszabályozáshoz kapcsolódó myofunkcionális terápiával is.
Pácienseink számára személyre szabott kezelési tervet készítünk, melynek során azt is figyelembe vesszük, hogy az ideális fogsor kialakításához milyen izomműködésbeli rendellenességeket szükséges korrigálni. Ebben logopédusunk nyújt segítséget, aki a fogszabályozáshoz szükséges logopédiai kezelések mellett tanulási zavarokkal (diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia), gyermek-és felnőttkori beszédhibákkal, illetve beszéd- és nyelvi zavarok terápiájával is foglalkozik.
Márton Réka
gyógypedagógus-logopédus
Logopédiai szolgáltatás
Széleskörű logopédiai ellátás szabálytalan nyelés és izomfunkcióval – beszédhibával, beszédzavarral, nyelv- és beszédfejlődési zavarokkal, tanulási zavarokkal vagy utóbbiak maradványtüneteivel küzdő gyermek és felnőttek számára egyaránt Szegeden.
- Nyelvlökéses nyelés terápiája, nyeléskorrekció, nyelésfunkció vizsgálat
- Fogszabályozást kiegészítő egyéb logopédiai terápiák
- Artikuláció vizsgálat: beszédhibák szűrése, artikulációs zavar, beszédhibák feltárása, javítása
- Arc-izomegyensúly korrekció
- Nyelvi- és beszédfejlődési elakadás, zavar szűrése, terápiája (megkésett és akadályozott beszédfejlődés)
- Tanulási zavarokra való veszélyeztetettség szűrése óvodáskorban
- Nyelvi- és beszédfejlődési elakadás, zavar szűrése, terápiája
A logopédiai szolgáltatások egyaránt elérhetők gyerekek és felnőttek ellátására. A Centrum elsődleges célja, hogy azoknak a pácienseknek nyújtsunk segítséget, akiknek a már folyamatban lévő kezelésükben szükségszerű a logopédiai terápiával való kiegészülés vagy logopédiai ellátásra van a kezelés megkezdéséhez szükségük. Ez kortól és nemtől teljesen független, hiszen a fogszabályzó kezelésben résztvevő páciensek célcsoportja is rettentően széles. Különböző életkorokban más-más típusú ellátásra van szükség a fogszabályzáshoz is.
A logopédia és a fogszabályozás kapcsolata
A szép és jól funkcionáló fogsor kialakítása csak részben fogszabályozási feladat. Érdemes megvizsgálnunk, hogy a már kialakult és akár szabad szemmel is jól látható elváltozások hátterében mi áll vagy állhat. Gyakori esetben a kifelé dőlő vagy az össze nem záródó fogsor vagyis az ún. nyitott harapás mögött a normáltól eltérő nyelésfunkciót találunk. A tipikustól eltérő nyelés korrekciója logopédus kompetencia. Olykor pedig érdemes fordítva is megvizsgálni a kapcsolódást: a hibásan ejtett, torz beszédhangok javításához olykor fogszabályozás szükséges, hogy a fogak és a nyelv állásának mechanikus befolyásolása is megtörténjen.
A szabálytalan nyelésfunkció – nyelvlökéses nyelés olyan változásokat eredményez a fogazatban, mely az esetek legnagyobb többségében fogszabályozást igényel. Ennek a nyelésnek egy tünetcsoportja a beszédhibák megléte. Így egyidőben kell kezelni a nyelésfunkciót és a hangképzési problémát is.
Hogyan segíti a logopédia a fogszabályozósoknak?
A Centrumban a korai gyermekfejlődéstől kezdve egészen a felnőttekig foglalkozom beszédhibák, beszédzavar, nyelv- és beszédfejlődési zavarok, tanulási zavarok ellátásával, kiemelten myofunkcionális terápiával.
A fogszabályozással egyidejűleg történő logopédiai kezelés lehetővé teszi a fogak pozíciójának változása mellett, a szájtéren belül elhelyezkedoő nyelv fogsorokra kifejtett erőhatásának fokozatos megszüntetését, átalakítását – valamint az ajkak és a szájkörüli izomzat erősítését. Amennyiben az előbb felsorolt tevékenységek a fogszabályozás ideje alatt nem mennek végbe, a rögzített készülék eltávolítása után előfordulhat a fogak elmozdulása, visszaállása a korábbi helyzetbe.
Vagyis myofunkcionális diszfunkció (nyelvlökéses nyelés) esetén az atipikus nyelés korrekciójának elmulasztása esetén a fogszabályozás nem lesz teljesértékű és vagy a folyamat végén elért eredmény nem lesz tartós, olykor a későbbiekben a beavatkozás egészét vagy jelentős részét ismételni kell, korrekciót kell végezni.
Hogyan zajlik egy kezelés?
Az első konzultációs alkalommal a vizsgálat és a kezelési terv felállítása történik. A vizsgálat során kitérünk a beszédszervek statikus állapotára és szájhoz kapcsolódó funkciók működésére, esetleges problémákra. A páciens beszámol az anamnesztikus információkról – vagyis arról, hogy mi történt vele eddig: kitérve a beszéd (-és mozgás) fejlődésre, szájtérhez köthető szokásrendszerről (étkezéstől, alvástól a körömrágásig), előző fogorvosi és fogszabályzó kezelésről, a belső szájtérhez és a külső beszédszervekhez kapcsolódó esetleges panaszokról (állkapocs-kattogás).
A pácienssel együttműködve megnézem az archoz és nyeléshez kapcsolódó izmok állapotát, felépítését. Az első alkalom hossza megközelítőleg 60 perc.
Miért fontos logopédiára is járni, mi történik, ha valaki kihagyja a kezelést?
A fogszabályozással egyidejűleg történő logopédiai kezelés lehetővé teszi a fogak pozíciójának változása mellett, a szájtéren belül elhelyezkedő nyelv fogsorokra kifejtett erőhatásának fokozatos megszüntetését, átalakítását – valamint az ajkak és a szájkörüli izomzat erősítését. Amennyiben az előbb felsorolt tevékenységek a fogszabályozás ideje alatt nem mennek végbe, a készülékek eltávolítása után előfordulhat a fogak elmozdulása, visszaállása a korábbi helyzetbe.
A logopédiáról bővebben
A logopédia a beszéd-, hang-, nyelv-, és kommunikációs zavarokkal foglalkozik. A logopédiai nevelés célja, hogy biztosítsa a beszédhibás egyén személyiségének fejlődését, célkitűzéseinek megvalósulását, az optimális szocializációt, a sikeres habilitációt illetve rehabilitációt.
Pöszeség, raccsolás
A gyűjtőnévvel „pöszeség”-ként leírt beszédhibák egyik leggyakoribb formája a köznyelvben raccsolásként ismert jelenség. Ilyenkor az „r” hang képzésében jelentkeznek akadályok, vagy más furcsaságok.
Tovább
A logopédiai problémák eredményesen kezelhetőek
A logopédia feladata meglehetősen szerteágazó. Egyaránt nagy hangsúlyt fektet a prevencióra, amelynek része a felvilágosító munka a tanárok, szülők, orvosok körében, valamint azok kiszűrésére, akiknél valamilyen logopédiai probléma gyanúja fellép.
Tovább
Myofunkcionális kezelések
Tovább
Logopédiai gyakorlatok otthonra
Gyakran ismétlődő kérdések
Honnan tudhatom, hogy a gyermekemnek fogszabályozásra van szüksége?
Érdemes a gyermeket már 6-7 éves korban elhozni az első konzultációra. Ekkor felmérjük a növekedési tendenciát, valamint kiszűrjük a rossz szokásokból kialakuló problémákat. Ha a gyermeknek beszédhibája van, gátolt az orrlégzése, vagy gyakran tartja nyitva a száját, akkor az jelezheti, hogy fogszabályozásra lesz szükség.
Befolyásolhatja-e az ujjszopás vagy cumizás a fogak rendes fejlődését?
Természetesen. A cumizás, de sokkal inkább az ujjszopás egy olyan speciális „fogszabályozó készülék”, ami mindig kéznél van. Ez a rossz szokás nem csak a fogakat, hanem az állcsontokat is deformálhatja, sokszor beszédhibákat okozva. Ha ez a fogváltódás ideje alatt is fennáll, akkor mindenképpen javasolt fogszabályozó szakorvossal konzultálni.
Tudok majd fogszabályozóval rendesen beszélni?
A külső készülékek egyáltalán nem zavarják a hangképzést. A belső fogszabályozót az elején meg kell szokni, azonban egy idő után a nyelv hozzászokik, hogy a szájban van egy „idegen test”. Ha megszoktuk a fogszabályozót a beszéd sem okoz semmiféle problémát.
Gyakori kérdések – tanulási nehézségek
Mit kell tudni a tanulási zavarokról?
Napjainkban számos gyermek küzd valamilyen részképesség zavarral. Ez a probléma elsősorban abban nyilvánul meg, hogy az értelmileg egyébként teljesen egészséges gyermeknek komoly nehézségei adódnak az írás, olvasás, vagy a számolás terén.
Miről lehet felismerni a diszlexiát?
A diszlexia az olvasástanulással és a készségszintű olvasástechnika és az értő olvasás elsajátításával kapcsolatos gyengeséget jelenti.
Miről lehet felismerni a diszgráfiát?
A diszgráfia az írásképesség zavarát jelenti. A diszgráfiás személy gyakran vét helyesírási hibát, a betűket a hozzájuk tartozó beszédhang, vagy a leírt formák szerinti hasonlóság alapján rendszeresen téveszti.
Miről lehet felismerni a diszkalkuliát?
A diszkalkulia a matematikai képességek, műveletvégzés, matematikai gondolkodás készségszintű alkalmazásának zavara.
Hasznos információk
Logopédiai gyakorlatok otthonra gyerekeknek
Ajak és nyelvgyakorlatok 2:
- Legyünk lovacskák! Csettintgessünk nagyokat a nyelvünkkel! Lassan
és nagyon gyorsan is tudnak szaladni a lovacskák! Szélesen
mosolyogjunk hozzá!
- Hintáztassuk meg a nyelvünket! Támaszd a nyelved hegyét az alsó
fogaid mögé és hintáztasd a nyelved előre-hátra! Tegyél bele zizit,
próbáld ki úgy is!
- Csináljunk kanalat a nyelvünkből! Nyújtsd ki a nyelved előre, a
peremét pedig próbáld felfele emelni! Közben nagykapura nyisd a
szád, próbáld meg megtartani 5 másodpercig!
Nyelvfenntartás – nyelésgyakorlatok:
Nyelvfenntartás:
- nyelvhegy a dombocskára ragasztva, nyitás és zárás (50 db)
- ajakzárral, fogsorzárral (25-25 db)
Ha jön egy nyelés, nyelünk – de úgy, hogy az ajak / arc / fej / váll / nyak izmai, de ELSŐSORBAN az ajakkörüli izomzat ne mozduljon hozzá a nyelés mozgásaihoz. Ezt mindig ellenőrizd tükörben 1-2 nyelés erejéig. Figyeld a tartásod!
- Vigyázz nyelvhegy nem mozdulhat a „dombocskánál” sem előrébb, sem hátrébb!
- Az ajakkörüli izomzat munkája közelítse minél inkább a zérót!
Gyakorolj logopédiai eszközökkel is: karika, zizi, ropi, müzli, gabonapehely stb.
- Legyünk lovacskák! Csettintgessünk nagyokat a nyelvünkkel! Lassan
Logopédiai gyakorlatok otthonra felnőtteknek
Ajak és nyelvgyakorlatok 2:
- szájtéren kívül nyelv mozgatása fel-le, jobbra-balra, ki-be (15x)
- felső ajak eltakarása nyelvtesttel, fogeltakarás, „dombocskára”
- nyelvhegy támasztás, kanálnyelv (megtartás 10 mp)
- alsó ajak eltakarása nyelvtesttel, fogeltakarás, alsó fogmederben
- nyelvhegytámasz, nyelvhinta
- virslinyelv, csőnyelv
- kanalazás kintről befelé (10x)
- fogmosás kívül, belül és rágófelületen (alsó és felső fogívnél is)
- nyelvcsettintés (30x)
- nyelvfelszívás (megtartása min. 40-50 mp)
Nyelvfenntartás – nyelésgyakorlatok:
Nyelvfenntartás:
- nyelvhegy a dombocskára ragasztva, nyitás és zárás (50 db)
- ajakzárral, fogsorzárral (25-25 db)
Ha jön egy nyelés, nyelünk – de úgy, hogy az ajak / arc / fej / váll / nyak izmai, de ELSŐSORBAN az ajakkörüli izomzat ne mozduljon hozzá a nyelés mozgásaihoz. Ezt mindig ellenőrizd tükörben 1-2 nyelés erejéig. Figyeld a tartásod!
- Vigyázz nyelvhegy nem mozdulhat a „dombocskánál” sem előrébb, sem hátrébb!
- Az ajakkörüli izomzat munkája közelítse minél inkább a zérót!
Gyakorolj logopédiai eszközökkel is: karika, zizi, ropi, müzli, gabonapehely stb.
Nyelvlökéses nyelés
Nyelvlökéses nyelés logopédiai terápiája Szegeden
Ismert jelenség mindenki számára, hogy a fejlődő gyermek gyakran nem tisztán kezd beszélni, egyes hangokat másokkal helyettesít, vagy maga a hangképzés még „babás”, beszéde közben kidugdossa a nyelvét. Ez utóbbi jelenség az úgynevezett nyelvlökéses nyeléssel együtt járó beszéd. Ez sok hangra kiterjedhet, hatással lehet az sz, z, c, s, zs, cs, t, d, n, l, ty, gy, ny hangzók képzésére.A hangzók torzított, vagy egymással helyettesítő képzése összefoglaló néven a pöszeség. Az összefüggő beszéd kialakulásának és rutinos használatának időszaka első éveiben (3-5 év) a jelenséget élettaninak tekinthetjük (élettani pöszeség). A beszédhibák logopédiai terápiával kísért javításának szükségessége akkor merül fel, ha a gyermek 5 éves korában a tévesztett, hibásan képzett hangok száma még meghaladja a 10-et.
Előfordul, hogy a pöszeség kombinálódik más, a fejlődésben megmutatkozó zavarjelenségekkel, ekkor lehet indokolt logopédust az 5 évesnél fiatalabb gyermekkel felkeresni. Érdemes figyelni a következőkre:
- a terhességet vagy a szülés lefolyását érintő eltérések
- családban már előforduló fejlődési zavarok, betegségek
- családban már előforduló megkésett vagy akadályozott beszédfejlődés, diszlexia (diszgráfia, diszkalkulia – vagyis az olvasás, írás, számolás nehezítettsége iskolás korban), beszédfolytonossági zavarok (hadarás, dadogás), balkezesség
- a gyermek mozgásfejlődésében megmutatkozó késési, éretlenségi-vagy zavartünetek
- gyakori felső-légúti megbetegedések
- allergiás megbetegedések
- társas viselkedés, kommunikáció „furcsaságai”
- folyamatos beszéd kezdetének kitolódása (3 éves kor körül, vagy annál később)
- babanyelv, „halandzsázás”, saját alkotású szavak arányának tartós fennmaradása
- beszédfigyelem, beszédre orientáltság, beszédészlelés, beszéd megértésének feltételezhető zavara
- akadozó beszéd
- hosszan fennmaradó kétkezesség (5 éves korra még ki nem alakult dominancia)
- balkezesség
- mozgáskoordináció, egyensúly, téri tájékozódás, figyelem, aktivitás, bioritmus egyenetlenségei, eltérései
Nyelvlökéses nyelés
A hibás hangképzés hátterében gyakran a már említett nyelési sajátosság, a nyelvlökéses nyelés áll. Ennek fennmaradása a fogváltásig fiziológiásnak, de ez után már kórosnak tekinthető. A nyelési folyamat kezdeti, akaratlagos szakasza a szájtéren belül zajlik, és azoknál, akiknél megjelenik a kóros forma, a következőképpen megy végbe: a nyelésnél a fogsorok nem záródnak, és a nyelv, szinte vízszintes vonalú ki-be (előre-hátra) mozgást végez, így az első, vagy oldalsó fogak közé csúszik, illetve minden nyelésnél löki is azokat. Logopédiai szempontból ez a már említett sz, z, c, s, zs, cs, t, d,n, l, ty, gy, ny hangok torzított képzéséhez vezet, ilyenkor maga a képzés „látványosan” a két fogsor között történik, láthatóvá téve a nyelv hegyét, illetve elülső szélét. Gyakran együtt jár az ajkaknak a normál, nyugalmi légzéskor is nyitott állapotával.
A hibás nyelés (esetenként légzés) kialakulásában a következő tényezők játszhatnak szerepet:
- Csecsemő-és kisgyermekkori táplálás sajátosságai: (Mesterséges táplálás, nem megfelelő méretű cumi használata, vagy az azon kialakított túl nagy nyílás).
- Fogváltáskor a megváltozott (változóban levő) szájtéri anatómiához a nyelv alkalmazkodik, kompenzáló mozgást végez, és ez nem rendeződik spontán módon a maradó fogak meglétével.
- Ujjszopás, cumi elhúzódó használata.
- Felső-légúti megbetegedések, melyek miatt a nyelv (így elülső széle is) előrébb esik (megnövekedett orr-vagy garatmandulák, allergiás megbetegedések).
- Általánosan renyhébb izomzat testszerte, izomtónus-zavar, a mozgáskoordináció általános gyengesége.
A diagnózis felállítását, a szükséges terápia kijelölését és végzését szakemberekből álló csapat végzi, ebben részt vesz fül-orr-gégész, fogorvos, fogszabályozó szakorvos (orthodontus), logopédus, esetenként foniáter (amennyiben a hangképzés elváltozásai a hangszínre is kiterjednek). A terápia hosszabb szakaszában az orthodontusnak és a logopédusnak jut nagyobb szerep, mert mind a nyelést, mind a beszédet egy hosszadalmas gyakorló-megerősítő-automatizáló folyamat során lehet a kívánt, spontán használatban is helyesen végbe menő tevékenységgé alakítani.
Gyakran van szükség a fogak és a nyelv állásának mechanikus befolyásolására, ez a fogszabályozó szakorvos szakterülete, aki eldönti, hogy milyen típusú készülék segítheti elő a normál fogsor, harapás, nyelvállás, nyelés kialakulását. A szájkörüli, és szájtéren belüli izomzat „edzését”, a helyes nyugalmi-és beszédlégzés kialakítását, a beszédhangok képzésének a normához igazodó módosítását logopédus szakember kíséri. A „kísérés” itt nem véletlen megfogalmazás, a terápia sikeres kimenetelénél a gyermek és a szülők motiváltságának, és a betanított mozgások és gyakorlatok rendszeres otthoni gyakorlásának ugyanakkora jelentősége van, mint a szakmai team munkájának.
Ez a kísérő, beszédjavító szolgáltatás Szegeden is elérhetővé vált.
Gyakori rendellenességek
Fogazati rendellenességek
- Torlódás
- Nyitott harapás (a metszőfogak nem érnek össze harapáskor)
- Mélyharapás (a felső metszők harapáskor túlzottan fedik, vagy eltakarják az alsókat)
- Keresztharapás (pl.:a felső fog nem az alsó elé, hanem mögé harap)
- Fogíven kívül, vagy belül álló fog
- Fogak túlzott kifelé, vagy befelé dőlése
- Előtörésben visszamaradt fog
- Számfeletti fogak
- Fogcsíra hiánya
Állcsontokat érintő rendellenességek
- Alulfejlett, vagy túl nagy állkapocs
- Alulfejlett, vagy nagy felső állcsont
- Ezek kombinációja, azaz aránytalanság a két állcsont mérete, nagysága, helyzete között
- Nyitott harapás
- Mélyharapás
- Aszimmetria
- Ajak- és szájpadhasadékok
Gyakori eltérések, melyekkel felnőttkorban találkozunk
- foghiányok következtében túlnőtt, vagy bedőlt fogak, amelyek akadályozzák a fogpótlások elkészítését
- fogágybetegség miatt elvándorolt fogak, rések képződése, esztétikai és funkcionális problémát okozva
- állcsontdeformitások miatti sebészi- fogszabályozó kezelések
- állkapocsízületi diszfunkció (fájdalom, kattogás)
- esztétikai beavatkozások
Miért alakulnak ki a fogazati rendellenességek?
1. Genetikai okok
- A fogaink mérete és alakja genetikailag meghatározott. Az állcsontok mérete viszont más gének által kódolt. Így előfordul, hogy túl nagy fogak mellé kis állcsontokat, túl kis fogak mellé pedig nagy állcsontokat öröklünk, melynek torlódás vagy éppen résesség lesz az eredménye.
- Sok eltérés önmagában is öröklődhet, például az előreálló, túlfejlett állkapocs (bulldogharapás), – gondoljunk például a Habsburg családra. Családi halmozódás figyelhető meg sokszor a csírahiány, számfeletti fogak vagy éppen a hasadékok (ajakhasadék, szájpadhasadék), esetében is.
2. Külső ártalmak
- Rossz szokások, funkcionális zavarok.
- Ujjszopás (a gyermek ujjával kifelé tolja a felső metszőit, mint egy „fogszabályozó készülék”).
- Nyelvlökéses nyelés (nyeléskor a nyelv a két fogsor közé szorul).
- Ajakszorításos nyelés (nyeléskor az alsó ajak beszorul a felső metszők mögé ezáltal a felső metszők előre az alsók pedig hátra dőlnek).
- Körömrágás, ceruzarágás.
- Fogcsikorgatás (többnyire éjszaka történik, gyakran stressz miatt).
- Táplálkozási zavarok (nem szopik a baba, nem rág eleget a gyerek).
- Gátolt orrlégzés (Ha sokáig beteg a gyermek, orrán nem kap levegőt, szájon át lélegzik. Így ajkai mindig nyitva vannak, fogait nem támasztja meg az ajak izomzata, ezért kifelé dőlnek a felső metszők.).
- Idő előtti tejfog elvesztés (a tejfogat váltó maradó fog előtörése előtt több mint egy évvel történő tejfog eltávolítás). Nagyon sok rendellenességet okoz a korai tejfog eltávolítás, mert a szomszédos fogak a foghiány felé vándorolnak, és a később áttörő maradó fognak nem marad elegendő hely. Így a fogsoron kívül vagy belül fog állni, rossz estben elő sem tud törni, a csontban reked. A harapás is megsüllyedhet, amelynek mélyharapás lesz a következménye. Ennek megelőzésére egyrészt a fogmegtartást részesítjük előnyben, másrészt ha a fogeltávolítás mindenképp szükséges, helyfenntartók alkalmazását szoktuk javasolni. Ez lehet kivehető, vagy rögzített, kis kiterjedésű készülék, a gyerekeket nem zavarja.
- Trauma (tejfogat ért baleset következtében egyáltalán nem vagy rendellenes helyzetben tör át az alatta lévő maradó fog)
Érdekességek
Ételek, amik jót tesznek a fogaival
Meglepő lehet, de vannak olyan ételek, italok, melyek kifejezetten jót tesznek fogaival. A cukormentes rágógumi jótékony hatását sokan ismerik, de tudta Ön például, hogy a fekete- és zöldtea ill. a hüvelyesek fluor tartalmuknak köszönhetően erősítik a fogzománcot?
Tudta, hogy a fogkrémes tubus alján lévő színes csíkoknak jelentésük is van?
A csíkok a fogkrém anyagára utalnak, 3 féle csoportot különböztethetünk meg:
• 100%-ban szintetikus anyagokból készült fogkrémek, ezt fekete vagy kék színnel tüntetik fel a tubuson
• 50-50%-ban tartalmaz vegyi-, illetve szintetikus anyagokat, ezt piros csík jelzi
• 100%-ban csak természetes anyagokból áll, ennek tubusán zöld csík találhatóÍgy nézett ki az első fogszabályozó
A francia Pierre Fauchard-t tartják a fogszabályozás atyjának, aki 1728-ban kiadott könyvében írt a fogászati kezelésekről. Ő vezetett be egy olyan készüléket, mely leginkább egy lópatkóhoz hasonlított, és a fogsor igazításához használták. Az orthodoncia elnevezés azonban Joachim Lefoulon-tól származik, aki 1841-ben megjelent művében írt felfedezéseiről.