A fogszabályozást sosem késő elkezdeni. Viktor 28 évesen vágott bele a kezelésbe és nem bánta meg: az élet minden területén újra visszanyerte magabiztosságát és ma már bátran, a szája takargatása nélkül beszél bárkivel. A fogszabályozó kezelésre mind egészségügyi okokból, mind esztétikailag szüksége volt, ezzel kapcsolatosan beszélgettünk vele.
Milyen okból került sor a fogszabályozásra?
(Viktor) Esztétikailag nagyon zavart a dolog, de mint kiderült majdan egészségügyileg is problémák adódtak volna. Összesen csak a hátsó 4 fogam találkozott egymással, a többiek között rés volt, az elsők között közel 2 centi. Az érintkezők – a fogak túlterheltség miatt – kipotyogtak volna. A többi pedig azért esett volna ki, mert nem lettek volna használva. Ez egy ördögi kör, ami komoly emésztési problémákhoz is vezet.
Kb. 8. osztályos koromban egy másik fogszabályozó szakorvos felvázolta, hogy milyen fogszabályozó kezelésre lenne szükségem, de annyira drasztikusnak hangzott, hogy nem foglalkoztam vele. Akkor még a technológia sem tartott ott, hogy viszonylag fájdalommentesen és kíméletesen végrehajtsák. El is ment a kedvem az egésztől. Kellett egy kis idő, míg végül rászántam magam (lélekben és anyagilag is), ebben párom is bátorított, de talán jobb lett volna ezen fiatalabb korban átesni.
Hol találkoztál először a Dr. Kocsis András Fogszabályzó Centrummal?
(Viktor) Egy másik helyi fogorvos ajánlotta a Centrumot, mondván itt fognak tudni megoldást ajánlani a komplex fogászati problémámra. 2018-ban mentem el az első megbeszélésre és mivel állcsontsebészettel kombinált fogszabályozó kezelésre volt szükségem 2 és fél év alatt végeztünk az egésszel. Nem volt olyan hosszú idő, csak jobb lett volna, ha ezt már hamarabb meglépem.
Hogyan élted meg a kezelést?
(Viktor) A műtétet egy 1 éves fogszabályozó kezelés előzte meg, majd 2020 januárjában megtörtént az operáció.
Az első kórházi napok nagyon kemények voltak: gyomorszondán keresztül kaptam az ennivalót, a fejem kb. a duplájára duzzadt, a szám pedig össze volt gumizva, így ki sem tudtam nyitni. Sokszor úgy éreztem nem kapok levegőt. Ez idővel persze enyhült és egyre jobb lett a közérzetem. 6 napot töltöttem el a kórházban, ezt követően otthon folytattam a gyógyulást. Mindent újra az elejéről kellett kezdenem: meg kellett tanulnom csukott szájjal enni, inni és beszélni, mert furcsa volt, hogy összezáródnak a fogaim.
A következő nagyobb trauma akkor ért, amikor leszedték a gumikat és újra kinyithattam a szám. Vagyis szerettem volna kinyitni… A hirtelen ért sokktól kicsit rosszul is lettem, le kellett ülnöm. Próbáltam kinyitni, de nem nyílt, mert azok az izmaim több, mint 1 hónapig görcsben voltak, nem mozogtak semmit, teljesen elmerevedtek, elernyedtek. Egyszerűen nem tudtam kinyitni a szám, akkoriban a fogmosás is rendkívül nehezen ment.
Ezt követően elkezdtem gyakorolni: külön feladatokat kaptam a szájizmok és állkapcsok edzésére, erősítésére, amelyet mindennap gyakorolnom kellett. Mihelyst nagyobbra tudtam nyitni a számat, elkezdtem puhább ételeket enni. Ezután folytatódott a fogszabályozó kezelés: újabb finomhangolások következtek, valamint ismét elkezdtem logopédiára járni.
Hogyan érintette a kezelés a magánéleted, munkavégzésed?
(Viktor) Olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy programozóként dolgozom, így a munkavégzés itthonról is simán ment. A műtét után kb. 3 hetet hagytam ki, utána újra munkába álltam. Fizikai munkát – a bébiételek fogyasztása miatt – szerintem 2 hónap elteltével tudtam volna végezni. Szerencsére mind a párom, mind a családom rendkívül támogatóak voltak ebben az időszakban is.
Miben változott meg az életed a kezelés hatására?
(Viktor) Rendkívül jó érzés végre úgy beszélgetni, hogy nem kell takargatnom a számat. Sokkal, de sokkal magabiztosabb vagyok az élet minden területén, ami leírhatatlan érzés.
A Centrum egyik legnagyobb előnye, hogy komplexen foglalkoznak a fogszabályozással kapcsolatos összes szolgáltatással, kezeléssel. A páciensnek nem kell 25 különböző helyre rohangálnia, mert itt mindent 1 helyen el tud intézni. A munkatársak rendkívül kedvesek, mindig érdeklődnek a hogylétem felől. Biztos rengeteg páciensük van, de a recepciósok kapásból név szerint köszöntenek mindenkit, ami szintén nagyon jó érzés. Ez is egy tök pozitív dolog: amikor bemész nemcsak egy darabnak érzed magad a futószalagon, hanem már-már személyes kapcsolatot ápolsz az orvosokkal, munkatársakkal.